The aim of this work is to analyze the social value of team sports together with
their inclusive and educability potential. Through the psycho-pedagogical-sports
contribution of team sport, investments are made in the development of emotional,
cognitive and relational skills (Life Skills) and pro-social skills. Sport has educational
connotations in fact it can be defined as a social container or: a community
simulator in which to interpret roles and functions in which to experiment in
preparatory paths for life that strengthen universal values of civil life.
L’obiettivo di questo lavoro è analizzare il valore sociale degli sport di squadra
unitamente al loro potenziale inclusivo e di educabilità. Attraverso l’apporto
psico-pedagogico-sportivo dello sport di squadra si investe sullo sviluppo
delle competenze emotive, cognitive e relazionali (Life Skills) e competenze
pro-sociali. Lo sport ha connotazioni a carattere educativo infatti è definibile
un contenitore sociale ovvero: un simulatore di comunità nel quale interpretare
ruoli e funzioni in cui sperimentarsi in percorsi preparatori alla vita che rinsaldano
valori universali del vivere civile.
Team sports, Education Educability, Inclusion Life Skills Sport di squadra, Educazione Educabilità, Inclusione Life Skills