The paper focuses on the use and meanings of collective or metonymic nouns such as populus, uulgus, multitudo, plebs, consessus, theatrum, alone or combined with specific adjectives and substantives, in the main literary sources from 67 BC to 14 AD with regard to the public of ludi and munera. It investigates which social categories the ancient authors referred to, when they chose one term rather than the other, and, at the same time, it tries to identify the different social groups within the audience and their divergent or similar reactions, even if these words seem to denote the whole public. From the analysis of the political context of various events and comparison between passages by different authors recording the same episodes, the multi-faceted identity of this audience emerges. This is particularly evident for the plebeian audience, which was definitely not homogeneous in nature.
Il contributo esamina in quale accezione siano usati nelle fonti letterarie, nel periodo ricompreso tra il 67 a.C. e il 14 d.C., i termini collettivi o metonimici populus, uulgus, multitudo, plebs, consessus, theatrum, da soli o in unione con peculiari aggettivi e sostantivi che ne precisino il significato, in riferimento al pubblico degli spettacoli. Si cerca di ricostruire quali fossero le categorie sociali cui gli autori antichi facevano riferimento, allorché sceglievano di usare l’uno piuttosto che l’altro, e di identificare diversi gruppi sociali all’interno dell’uditorio e le loro reazioni divergenti o simili, anche nel caso in cui le espressioni usate paiano indicare il pubblico nella sua totalità. Dalla valutazione del contesto politico dei vari episodi e dal raffronto tra le testimonianze dei diversi autori che riportano i medesimi eventi emerge la composita identità dell’uditorio, in particolare della componente plebea, che non costituiva affatto un gruppo omogeneo.
Maximum uero populi Romani iudicium uniuersi consessu gladiatorio declaratum est (Cic., Sest., 124): osservazioni sull’identità del pubblico degli spettacoli tra tarda Repubblica e inizio del Principato
Patrizia Arena
2024-01-01
Abstract
The paper focuses on the use and meanings of collective or metonymic nouns such as populus, uulgus, multitudo, plebs, consessus, theatrum, alone or combined with specific adjectives and substantives, in the main literary sources from 67 BC to 14 AD with regard to the public of ludi and munera. It investigates which social categories the ancient authors referred to, when they chose one term rather than the other, and, at the same time, it tries to identify the different social groups within the audience and their divergent or similar reactions, even if these words seem to denote the whole public. From the analysis of the political context of various events and comparison between passages by different authors recording the same episodes, the multi-faceted identity of this audience emerges. This is particularly evident for the plebeian audience, which was definitely not homogeneous in nature.File | Dimensione | Formato | |
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