The article aims to highlight the social value of sport and the inclusive and educability potential of the Team sports in path of Existential Rehabilitation of persons in restriction of freedom by returning to the function of punishment a new pedagogical awareness that, investing on the development of emotional, cognitive skills and relational (Life Skills) and prosocial skills of the prisoner, it becomes the real educational-training challenge aimed at social reintegration. Experiences in team sports and actively participated by inmates are intended to restore human dignity, empowerment, a sense of self-efficacy and resilience to orient oneself in life by adopting positive attitudes in the reconstruction of a new life project. The educational sports game is a social container; a community simulator in which to interpret roles and functions and is a preparatory path to life that strengthens the universal values of civil life.
L’articolo mira ad evidenziare il valore sociale dello sport ed il potenziale inclusivo e di educabilità degli sport di Squadra nel percorso di Riabilitazione Esistenziale delle persone in restrizione di libertà restituendoalla funzione della pena una nuova consapevolezza ped- agogica che, investendo sullo sviluppo delle competenze emotive, cognitive e relazionali (Life Skills) e competenze prosociali del detenuto,diviene la vera sfida educativo-formativa volta al reinserimento sociale. Le esperienze vissute negli sport di squadra e attivamente partecipate dai detenuti hanno lo scopo di restituire loro dignità umana, responsabilizzazi- one, senso di autoefficacia e resilienza orientarsi nella vita adottando atteggiamenti positivi nella ricostruzione di un nuovo progetto di vita. Il Gioco Sportivo a carattere educativo è un contenitore sociale; un simulatore di comunità nel quale interpretare ruoli e funzioni ed è un percorso preparatorio alla vita che rinsalda i valori universali del vivere civile.
Sport and Prisons: new frontiers
ROSA R;
2019-01-01
Abstract
The article aims to highlight the social value of sport and the inclusive and educability potential of the Team sports in path of Existential Rehabilitation of persons in restriction of freedom by returning to the function of punishment a new pedagogical awareness that, investing on the development of emotional, cognitive skills and relational (Life Skills) and prosocial skills of the prisoner, it becomes the real educational-training challenge aimed at social reintegration. Experiences in team sports and actively participated by inmates are intended to restore human dignity, empowerment, a sense of self-efficacy and resilience to orient oneself in life by adopting positive attitudes in the reconstruction of a new life project. The educational sports game is a social container; a community simulator in which to interpret roles and functions and is a preparatory path to life that strengthens the universal values of civil life.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
13_Sport e Carceri-nuove frontiere.pdf
non disponibili
Dimensione
430.4 kB
Formato
Adobe PDF
|
430.4 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.