Through the debate that led in 1906 to the establishment of the Teachers’ Association “Nicolò Tommaseo” and analysing the different opinions emerged inside of it facing up the law proposal to transfer the administration of elementary schools to the State, the paper observes the gradual acceptance by the Italian catholic of the structures of the State, pointing out the gap between the elite and the popular base of teachers’ catholic associationism.
Attraverso il dibattito che portò nel 1906 alla costituzione dell’Associazione magistrale “Nicolò Tommaseo” e analizzando le diverse posizioni manifestate al suo interno a proposito della proposta di avocazione delle scuole elementari allo Stato, l’articolo osserva la graduale accettazione delle strutture dello Stato liberale da parte dei cattolici italiani, evidenziando però lo scollamento tra la classe dirigente e la base popolare dell’associazionismo magistrale.
I maestri cattolici e lo Stato (1900-1909)
Dessardo A
2020-01-01
Abstract
Through the debate that led in 1906 to the establishment of the Teachers’ Association “Nicolò Tommaseo” and analysing the different opinions emerged inside of it facing up the law proposal to transfer the administration of elementary schools to the State, the paper observes the gradual acceptance by the Italian catholic of the structures of the State, pointing out the gap between the elite and the popular base of teachers’ catholic associationism.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Farestoria 1_20_Istruzione-1-pages-1,3-5,22-37-1.pdf
non disponibili
Dimensione
1.81 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.81 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.