The paper, analysing the main Italian published works for children, tries to describe how the Covid-19 pandemic has been presented to the childhood, particularly the hygienic rules to hold. From that, the hypothesis that we are passing through a transitional epoch, during which also the main educative paradigms, that seem distancing themselves from the ones followed in the last decades, are been redefining. This discontinuity can be interpretd under the category of “hyper-modernity”.
L’articolo, prendendo in esame le principali pubblicazioni italiane destinate all’infanzia, prova a descrivere come è stata presentata ai bambini la pandemia da Covid-19 e soprattutto le norme igieniche da mantenere. Da ciò l’ipotesi che stiamo attraversando un’epoca di transizione, durante la quale sono in fase di ridefinizione anche i principali paradigmi educativi, che sembrano discostarsi da quelli seguiti nei decenni precedenti. Tale discontinuità viene interpretata criticamente con la categoria di “ipermodernità”.
La pandemia da Covid-19, frontiera del postmoderno? Qualche ipotesi a partire da alcuni recenti libri per bambini
Dessardo A
2024-01-01
Abstract
The paper, analysing the main Italian published works for children, tries to describe how the Covid-19 pandemic has been presented to the childhood, particularly the hygienic rules to hold. From that, the hypothesis that we are passing through a transitional epoch, during which also the main educative paradigms, that seem distancing themselves from the ones followed in the last decades, are been redefining. This discontinuity can be interpretd under the category of “hyper-modernity”.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Volume CIRSE Definitivo_Dessardo.pdf
accesso aperto
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
1.16 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.16 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.