Several studies show that teachers are increasingly exposed to high stress conditions, and an increased prevalence of Burnout can be observed; it is a typical syndrome characterized by emotional exhaustion, depersonalization and reduced personal achievement, affecting the emotional-relational-personal spheres. Teachers are required to have skills and competences that go beyond the didactics, involving also those related to the relational and many other spheres contributing to place this profession among the so-called “helping professions”, i.e., professions based on helping relationships (such as those of nurses, doctors, and psychologists). How to encourage teachers to develop possible protective factors by facilitating the acquisition of tools and personal resources to deal with stressful events, and prevent/counteract the onset of Burnout? Soft Skills play an important role in work performance, being them of an emotional nature capable of promoting personal well-being. Therefore, enabling the development of protective factors and positive skills useful to counteract work stress and the onset of Burnout means giving priority to the emotional support. This paper aims to show how the Biodanza SRT System, a body-mediated social pedagogy, enhances emotional competencies and soft skills through the Embodiment Training, facilitating the development of personal empowerment and the acquisition of Best Practices to improve both the professional and the personal/social life of teachers.

Numerosi studi evidenziano che gli insegnanti sono sempre più esposti a condizioni di stress elevato nei quali si riscontra una crescente diffusione del Burnout, tipica sindrome di esaurimento emotivo, depersonalizzazione e realizzazione personale ridotta che coinvolge non solo la sfera emotiva ma anche quella relazionale e personale. Attualmente agli insegnanti sono richieste molte competenze che non si limitano alle sole conoscenze didattiche ma coinvolgono anche ulteriori aspetti di natura relazionale e numerose altre variabili facendo collocare questa professione tra le “helping profession”, ovvero professioni basate sulla relazione d’aiuto (come ad esempio quelle degli infermieri, dei medici, degli psicologi). Come favorire negli insegnanti lo sviluppo di possibili fattori di protezione facilitando l’acquisizione di strumenti e le risorse personali per affrontare gli eventi stressanti e prevenire o contrastare l’insorgenza del burnout? Le Soft Skills giocano un ruolo importante nella performance lavorativa rappresentando quell’insieme di competenze di natura emotiva capaci di promuovere il benessere personale. Consentire lo sviluppo di fattori di protezione e capacità positive utili a contrastare lo stress lavorativo e l’insorgere del Burnout significa quindi dare priorità al supporto Emotivo. L’obiettivo di questo paper è evidenziare come il Sistema Biodanza SRT, Pedagogia Sociale a mediazione corporea, attraverso un Embodiment Training va a potenziare le competenze emotive e le Soft Skills facilitando lo sviluppo dell’empowerment personale e l’acquisizione di Best Practice utili a migliorare non solo la vita professionale degli insegnanti ma anche la loro vita personale e sociale.

MANAGEMENT AND PREVENTION OF BURNOUT IN TEACHERS THROUGH THE BIODANZA SRT EMBODIED TRAINING

Rosa R;
2021-01-01

Abstract

Several studies show that teachers are increasingly exposed to high stress conditions, and an increased prevalence of Burnout can be observed; it is a typical syndrome characterized by emotional exhaustion, depersonalization and reduced personal achievement, affecting the emotional-relational-personal spheres. Teachers are required to have skills and competences that go beyond the didactics, involving also those related to the relational and many other spheres contributing to place this profession among the so-called “helping professions”, i.e., professions based on helping relationships (such as those of nurses, doctors, and psychologists). How to encourage teachers to develop possible protective factors by facilitating the acquisition of tools and personal resources to deal with stressful events, and prevent/counteract the onset of Burnout? Soft Skills play an important role in work performance, being them of an emotional nature capable of promoting personal well-being. Therefore, enabling the development of protective factors and positive skills useful to counteract work stress and the onset of Burnout means giving priority to the emotional support. This paper aims to show how the Biodanza SRT System, a body-mediated social pedagogy, enhances emotional competencies and soft skills through the Embodiment Training, facilitating the development of personal empowerment and the acquisition of Best Practices to improve both the professional and the personal/social life of teachers.
2021
Numerosi studi evidenziano che gli insegnanti sono sempre più esposti a condizioni di stress elevato nei quali si riscontra una crescente diffusione del Burnout, tipica sindrome di esaurimento emotivo, depersonalizzazione e realizzazione personale ridotta che coinvolge non solo la sfera emotiva ma anche quella relazionale e personale. Attualmente agli insegnanti sono richieste molte competenze che non si limitano alle sole conoscenze didattiche ma coinvolgono anche ulteriori aspetti di natura relazionale e numerose altre variabili facendo collocare questa professione tra le “helping profession”, ovvero professioni basate sulla relazione d’aiuto (come ad esempio quelle degli infermieri, dei medici, degli psicologi). Come favorire negli insegnanti lo sviluppo di possibili fattori di protezione facilitando l’acquisizione di strumenti e le risorse personali per affrontare gli eventi stressanti e prevenire o contrastare l’insorgenza del burnout? Le Soft Skills giocano un ruolo importante nella performance lavorativa rappresentando quell’insieme di competenze di natura emotiva capaci di promuovere il benessere personale. Consentire lo sviluppo di fattori di protezione e capacità positive utili a contrastare lo stress lavorativo e l’insorgere del Burnout significa quindi dare priorità al supporto Emotivo. L’obiettivo di questo paper è evidenziare come il Sistema Biodanza SRT, Pedagogia Sociale a mediazione corporea, attraverso un Embodiment Training va a potenziare le competenze emotive e le Soft Skills facilitando lo sviluppo dell’empowerment personale e l’acquisizione di Best Practice utili a migliorare non solo la vita professionale degli insegnanti ma anche la loro vita personale e sociale.
Teachers, Burnout, Soft Skills, Emotional Intelligence, Biodanza SRT
Insegnanti, Burnout, Soft Skills, Intelligenza Emotiva, Biodanza SRT
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14092/3753
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